Is jouw website al ‘responsive’ en dus geschikt om goed te worden gelezen en bekeken op alle soorten schermen, van computer/laptop tot tablet en smartphone? Zo niet, dan is het goed om te onderzoeken of je binnenkort actie moet en wilt ondernemen en hoe dan. Een aantal tips en aandachtspunten…

Wat is responsive precies?

Responsive is de inmiddels ingeburgerde term voor het automatisch schaalbaar zijn van je website. Dat betekent dat de opbouw van jouw website zich aanpast aan de breedte van het scherm van de sitebezoeker. Heeft je homepage bijvoorbeeld drie kolommen, dan zie je die kolommen op je laptop of computerscherm keurig naast elkaar. Op een kleinere tablet worden de kolommen misschien smaller, maar dan automatisch langer met groter letters om toch leesbaar te zijn. En op een smartphone worden de blokken in de kolommen niet naast elkaar maar keurig onder elkaar gezet met een duidelijk leesbare lettergrootte. Nieuwe websites worden eigenlijk alleen nog maar responsive gebouwd.

Tip 1 : wil je testen of Google jouw website mobielvriendelijk genoeg vindt? Doe hier de Google test

Waarom responsive?

Websites moeten op alle schermen goed te lezen zijn, omdat het gebruik van tablets en smartphones steeds verder toeneemt. Sommige mensen stellen dat nu al 50% van alle zoekopdrachten in Google via de tablet of smartphone zouden gaan. Dat heeft gevolgen voor het bezoekersgedrag.

  1. Niet leesbare teksten leiden tot irritatie en snel weg klikken
    Als mensen jouw website vanaf een kleiner scherm bekijken en ze kunnen de tekst alleen maar lezen door in te zoomen en ook horizontaal te scrollen, dan levert dat snel irritatie op. En een hele grote kans dat ze (te) snel jouw site weer verlaten. Dat zou jammer zijn.
  2. Google geeft de voorkeur aan mobiel goed leesbare websites
    Het is al jaren de visie van Google dat mensen met behulp van hun zoekmachines snel informatie moeten kunnen opzoeken én vooral ook tevreden moeten kunnen zijn met de bruikbaarheid van de zoekresultaten. Als je op een smartphone via Google zoekt, wil Google het liefst alleen maar goed leesbare websites in deze mobiele zoekresultaten laten zien. Sinds 21 april 2015 krijgen bedrijven met responsive websites bij de mobiele zoekresultaten dan ook echt voorrang op anderen die dat nog niet hebben. De mobiele ranking kan dus slechter gaan uitpakken.

Hoe kan je website reponsive worden?

Dat is natuurlijk de specialiteit van goede websitebouwers en het fijne van de technieken weet ik ook niet precies. Maar het komt in het algemeen ongeveer neer op de volgende mogelijkheden.

  1. Je maakt een aparte mobiele versie
    Vooral grote bedrijven en instanties kozen hier jaren geleden voor. Omdat ze bij de introductie van mobiel internet graag al direct leesbare informatie wilden verschaffen. Het zijn eigenlijk kopieën van belangrijke website pagina’s waarbij de tekst een andere lettergrootte krijgt en de pagina smaller is. Een voorbeeld: anwb.nl/m/routeplanner. Die m ertussen staat dus voor mobiel. Nadeel van deze methode: min of meer dubbel werk. Persoonlijk zou ik er zelf niet meer voor kiezen omdat er alternatieven voorhanden zijn.
  2. Je vraagt je website bouwer om een ‘stylesheet aanpassing’
    De stylesheet die altijd aan je website vasthangt is eigenlijk een digitaal huisstijlhandboek. Daarin staat onder andere centraal bepaald wat de lettertypes en lettergroottes moeten zijn. Voor je website op tablet of smartphone wil je eigenlijk een aangepaste huisstijl, met smallere pagina’s en grotere letters. Je kunt dit door je websitebouwer zo laten programmeren. Bij het openen van de website wordt dan ‘automatisch’ gekeken welke stylesheet of welk stuk van de stylesheet voor dat apparaat gekozen moet worden. Dat klinkt heel eenvoudig, maar zo is het ook weer niet volgens een bevriende website bouwer. Als je al heel veel informatie in je website hebt zitten en je wilt niet over op een hele nieuwe website, dan kun je een offerte opvragen om dit te laten doen. Het kost misschien wel wat, maar verder heb je er zelf geen omkijken meer naar…
  3. Je kiest voor complete nieuwbouw of verbouwing op basis van een responsive template
    Je zoekt een nieuwe template uit, bijvoorbeeld in WordPress of Drupal waarbij de ontwikkelaars van het sjabloon al rekening gehouden hebben met een website opbouw met puzzelstukjes. Blokjes met teksten en plaatjes die kunnen wijzigen in formaat en onder elkaar kunnen schuiven als dat beter past. Extra voordeel is dat je je eigen website gelijk ook in de hele linie nieuw leven in kunt blazen. Een nieuw begin, misschien met nieuwe kleuren of nieuwe functionaliteiten.

Wanneer overstappen of aanpassen?

Uiteindelijk zal je wel een van oplossingen moeten kiezen. Vooral omdat je anders bezoekers en conversie dreigt mis te lopen. Je kunt ook kijken naar de verhoudingen tussen de verschillende apparaten binnen je huidige bezoekersgroep. Dat kun je gemakkelijk uitzoeken via Google Analytics.

TIP 2: Wil je checken hoeveel bezoekers je website vanaf welk type apparaat kijken? Login bij Google Analytics, ga naar rapportage, kies in de linkerbalk voor Doelgroep en dan Mobiel, Overzicht. Je ziet dan desktop, tablet en mobiel. Inclusief de percentages. Handig! Lees meer over deze tip

Heb je nog maar 5% die vanaf mobiel of tablet bezoekt? Dan zou je kunnen overwegen nog te wachten. Aan de andere kant kun je ook even testen hoe je mobiel rankt op voor jou belangrijke zoekwoorden… Kom je in de zoekresultaten op je mobiel niet zo hoog voor als op een desktop? Dan is het ook niet gek dat er niet meer mensen vanaf hun mobiel op je site komen. En kun je maar beter snel actie ondernemen.

Wil je advies over wat je het beste kunt doen? Vraag je huidige websitebouwer om advies en offertes of neem contact op met mij. Dan kan ik een korte analyse maken… Ik nodig je ook uit om een reactie in te vullen onder deze blog. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en/of visie!

 

Bron: www.marketingenergy.nl/to-be-or-not-to-be-responsive/