Wil je in plaats van gewoon televisie kijken, iets leren van bewegende beelden en er zakelijk ook nog beter van worden? Meld je aan voor webinars! In eerste instantie leerzaam en interessant vanwege de inhoud. Maar ook interessant omdat je kunt leren van de manier waarop de informatie wordt voorgeschoteld. En misschien is het ooit wel wat voor jou om een webinar te gaan geven.

Ik heb sinds de Business Bootcamp training van Open Circles afgelopen juni een nieuwe hobby. In plaats van regelmatig luieren op de bank en ‘suf’ televisie kijken, meld ik mij steeds vaker aan voor webinars. Nuttige seminars die ik op mijn laptop kan bekijken. Meestal kijk ik die live. Maar soms kijk ik ze terug op een ander tijdstip als mij dat beter uitkomt.

Ik heb mij al kijkende verdiept in het fenomeen. Om te leren van de inhoud, maar ook om te kijken hoe het geven van een webinar werkt als marketing tool. Of het ooit voor mijzelf interessant zou kunnen zijn om een webinar te gaan geven. Maar ook of het iets is voor jou of om meer mensen naar je website te krijgen en er zelfs nieuwe klanten mee te werven?

Wat is een Webinar precies?

Een webinar is een online seminar. Een seminar dat via de computer wordt gegeven door iemand die zijn kennis graag met je wil delen. En meestal is het gratis. Het is een online presentatie waarbij de presentator doorgaans een PowerPoint achtige presentatie laat zien. Met zijn of haar stem live op de achtergrond. Ik heb verschillende varianten op dat thema gezien.

  • Bij de Ondernemerstraining heb ik met veel interesse gekeken naar een live interview met Floortje Dessing. Zij is naast presentatrice ook onderneemster. Een uur lang interview rond ondernemersvraagstukken. Af en toe kwam er ter illustratie een foto voorbij.
  • Bij Open Circles volgde ik een webinar die toen helaas niet live was, maar ‘gewoon’ een video. Gelukkig kwam niet lang daarna een live webinar voorbij dat ik niet wilde missen. Met heel veel nuttige tips die ik allemaal opgeschreven heb.
  • Artjan van Erkel is specialist in verleiden op internet door middel van goede teksten. Hij houdt regelmatig een webinar over verleiden op internet. Met nuttige tips over wat je wel en wat je niet moet doen op je website. En een even zo verleidelijk aanbod.

Hoe kom je bij een webinar?

Webinars opzoeken
Je kunt via Google op zoek gaan naar een webinar over een onderwerp dat je interesseert. Of je checkt via allewebinars.com,  FaceBook en LinkedIn of er interessante webinars zijn. Het voordeel van aanmelden via een FaceBook advertentie is dat FaceBook dan ook weet dat jij dat interessant vindt. En voor je het weet, krijg je steeds meer aankondigingen over  webinars.

Aanmelden voor een webinar
Je hoeft alleen maar je e-mailadres en je naam in te vullen om aan het webinar mee te kunnen doen. Je krijgt dan in je inbox een e-mail met alle details van datum en tijdstip tot de link en het password die je tegen die tijd toegang geven.

Webinar inloggen
Vlak voordat het webinar begint, gebruik je de link en de inloggegevens om naar het webinar toe te gaan. Als je te vroeg bent dan zie je vaak op het scherm hoeveel minuten het nog duurt. Met soms een leuk welkomstmuziekje. En een soundcheck om te kijken of alles het wel doet zodat je het goed kunt volgen.

Vragen stellen via een chatbox
Soms zit er ook een chat optie bij zit waar je je vragen of reacties kwijt kunt. Af en toe staat dat vanwege het afleidende effect ook uit. Het is wel grappig om te zien wat andere luisteraars bij het webinar te melden hebben. En ook om te zien hoeveel mensen het webinar tegelijkertijd met jou volgen.

De opzet en inhoud  van het webinar

Het begint met een introductie van de presentator die vertelt over zijn of haar business. En wat er in het webinar allemaal te leren valt. Sommigen zijn heel goed in het direct benoemen van het probleem dat je zou kunnen hebben en wat het je oplevert als je dat probleem aanpakt.

In een uur tijd (soms langer) krijg je heel veel informatie, inspiratie en nuttige tools. Natuurlijk krijg je niet alles te zien en te horen. Het is maar een tipje van de sluier. Voor meer informatie zijn er andere mogelijkheden. Je hoeft alleen maar te luisteren en niet veel te lezen. Het is een onderhoudende manier van kennisoverdracht. Aan het eind van het webinar krijg je een geweldig aanbod te zien. Een aanbod dat ‘heel aantrekkelijk geprijsd is en dat niet meer terugkomt’.

Het Tupperware effect van webinars

Je kunt het vergelijken met een Tupperware party waar je jezelf voor uitnodigt. De host weet dat je in zijn/haar doelgroep zit. Je bent geen onbekende meer, maar een echte potentiële klant die komt luisteren. Anders zat je er niet. Je zit als het ware bij een goede vriend of vriendin in een volle kamer en wordt voorzien van een virtueel hapje en een drankje. Dat heeft wel iets gezelligs en vertrouwds. Je krijgt veel (product) informatie en/of stappen om iets op te lossen. Je krijgt van alles te horen over het onderwerp. Met nuttige tips en trucs, wat je wel en niet moet doen, hoe je het probleem moet aanpakken, etc.

Maar… aan het einde komt het onvermijdelijke verkooppraatje. Is dat erg? Ik moest er wel een beetj aan wennen de eerste paar keren. Het voordeel? Je weet, net als bij de Tupperware party van vroeger, van te voren dat dat praatje komt. En dus kun je zelf beslissen wat je met het speciale aanbod doet. Je kunt je vooraf al voornemen om er niet op in te gaan. Nooit. Maar je kunt je ook laten verleiden. Je kunt ondertussen zoveel respect hebben opgebouwd voor de presentator dat je hem of haar graag beloont met een bestelling. Kun je het aanbod oprecht niet weerstaan omdat je ervan overtuigd bent dat het je business verder helpt, dan is dat natuurlijk prima. Maar je bent het nooit verplicht.

Conclusie

Ik vind webinars machtig interessant. Voor mezelf, maar ook voor anderen. Om direct te leren van de inhoud die gepresenteerd wordt. Maar ook om te leren van de manier waarop het gedaan wordt. Misschien is het voor jou ook een goede manier om je kennis te delen. Omdat je expert bent op je vakgebied. En omdat ik je meer website bezoekers en klanten gun. Kortom, kijk, luister, huiver en pas eventueel zelf toe.

 

Bron: www.marketingenergy.nl