Elke pagina op je website verdient maximale aandacht. De inhoud moet goed zijn voor je lezers en duidelijke antwoorden geven. Maar het onderwerp moet ook duidelijk zijn voor zoekmachines. Actief webpagina’s optimaliseren dus.
Door te scoren op zoveel mogelijk ‘on-page’ SEO punten, verhoog je de kans dat Google jouw pagina interessant genoeg vindt om hoger te tonen in relevante zoekresultaten. Maar hoe pak je dat het handigste aan en wat betekenen die bolletjes?
Webpagina’s optimaliseren? Gebruik de Yoast SEO plugin
De Yoast SEO plug-in is een uitkomst voor iedereen die een WordPress website heeft en actief wil zijn met webpagina’s optimaliseren. Deze gratis plug-in regelt heel veel technische zaken, maar vooral de on-page analysis is interessant als je met een nieuwe pagina bezig bent. Het is nu ook beschikbaar voor Drupal, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Welke stappen moet je volgen op je pagina?
- Kies je belangrijkste zoekwoord voor de pagina
Stel voor jezelf vast welk zoekwoord het meest de lading van je pagina dekt. En zoek eventueel met behulp van de Google Adwords keyword tool uit of dit woord veel wordt gezocht of dat een variant ervan beter is om op te focussen. - Begin gewoon met de tekst zoals je dat altijd zou doen.
Schrijf je tekst eerst in Word of direct in WordPress. Door te beginnen met de tekst is de kans het grootst dat je op een natuurlijke manier schrijft. Dus meer voor de lezer dan voor Google. En dat is ook de bedoeling. - Zoek een goede afbeelding en geef die een goede naam en ALT tekst
Heb je een plaatje gevonden, geef het dan eerst een nieuwe naam op je computer. Verwerk in die naam het zoekwoord van je pagina en je eigen naam of je bedrijfsnaam. Zoals “het-juiste-zoekwoord-mijn-bedrijf.jpg”. Bij het uploaden zie je ook een veldje ALT tekst, origineel bedoeld als omschrijving voor blinden en slechtzienden. Vul daarin een beschrijving van het plaatje en zorg ervoor dat je focus zoekwoord er ook in voorkomt. - Pas je snippet aan
Yoast laat je precies zien hoe Google jouw pagina die zojuist hebt aangemaakt, weergeeft in zoekresultaten. Je ziet als het ware het etiketje dat Google automatisch heeft samengesteld. Met de titel (die klikbaar is) en de omschrijving eronder. Klik op snippet bewerken en maak het etiketje zo aantrekkelijk mogelijk. Gebruik de maximale lengtes maar zorg ervoor dat er niets wordt afgebroken. Dat is jammer. Verwerk zowel in de page title als de metadescription je zoekwoord. - Vul je focustrefwoord in als basis voor de analyse
Onderaan de bodytekst is een extra set velden beschikbaar van Yoast. Begin met het invullen van het focus trefwoord (onder de snippet). Yoast laat je vervolgens zien met gekleurde bolletjes hoe de pagina er on-page SEO technisch voorstaat. En wat je eraan moet doen om het verbeteren.
Wat betekenen de SEO analyse bolletjes en hoe krijg je ze op groen?
En? Wat vindt Yoast ervan? Dat zie je aan de kleuren van de bolletjes die bij de analyse staan. Groen is al prima geregeld, oranje bijna goed, en rood absoluut verkeerd. Heb je bijna alles groen, dan krijgt de hele pagina een groen bolletje. Way to go! Wat zijn de verbeterpunten op jouw pagina? Kun je nog meer webpagina’s optimaliseren? En by the way, toen ik net de tekst in het tekstveld had staan, stond echt niet alles direct op groen. Stap voor stap alles aangepast, en tada!
Afbeeldingen
Zorg altijd voor een goede afbeelding met de juiste naam en ALT tekst (zie hierboven). Vooral voor het voorkomen van het zoekwoord in de ALT tekst krijg je een groen bolletje.
Uitgaande links
Geef bezoekers van je pagina een relevante link om verder te verdiepen in het onderwerp, bijvoorbeeld een link naar wikipedia, voor meer uitleg. Of naar jouw brancheorganisatie, indien van toepassing.
Page title
Too short? Dan heb je nog ruimte genoeg om een call to action toe te voegen tussen je zoekwoord of het nog commerciëler te maken.
Aantal woorden
Dit punt laat zien hoeveel woorden je hebt gebruikt. Driehonderd woorden of meer betekent een groen bolletje. Google vindt dat je dan voldoende hebt om te vertellen.
Trefwoorden in de ondertitels
Je zoekwoord of een variant daarop moet ook voorkomen in een tussenkop op je pagina. En dan wel een tussenkop die Google ook kan herkennen. Die moet je dus aangeven met Heading 2 of Heading 3. Het liefst in allebei. Heb je nog geen tussenkoppen gemaakt, doe dat dan alsnog.
Trefwoord-dichtheid
Yoast checkt hoeveel je het ingevoerde trefwoord op de pagina hebt gebruikt. Vaak genoeg wordt gewaardeerd met een groen bolletje, meer dan 3% kan op rood rekenen. Dat vindt Google namelijk spam.
Metaomschrijving
Zit je zoekwoord in de omschrijving bij de snippet, dan scoor je hier groen.
Zoekwoord vooraan in page title
Zit jouw zoekwoord wel in je SEO page title maar nog niet vooraan, dan krijg je daar een melding over. Plaats je ingegeven zoekwoord aan het begin van de SEO page title dan wordt je weer beloond met een groen bolletje.
Concurrentie waarde van de metaomschrijving
Dit is een vrij nieuw punt van aandacht. Het is een hint om nog even te kijken of je meta omschrijving, het labeltje dat je op de pagina plakt, voldoende onderscheidend is, waardoor jouw pagina interessanter gevonden kan worden dan de concurrentie.
Zoekwoord in de URL
Het beste is als je zoekwoord ook in de URL staat. Stel dat je dat nog niet hebt, dan kun je in WordPress bovenaan de URL die net is aangemaakt toen je de titel van de pagina invulde, zelf aanpassen.
Uniek trefwoord
Google verwacht dat je een zoekwoord maar op 1 pagina flink uitdiept. Dus het optimaliseren van je zoekwoord, kun je het beste met één pagina doen. Soms ontkom je er niet helemaal aan, maar Yoast wil het maar even gezegd hebben.
Wordt je al moe bij de gedachte aan on-page SEO?
Ik kan het me wel voorstellen, maar het groene bolletjes scoren helpt echt. Bij mij wel. Ik hou gewoon van webpagina’s optimaliseren. Maar misschien is dat omdat ik puzzelen heel leuk vind en dus graag alle puzzelstukjes op zijn plek leg. Ik zou zeggen, probeer het gewoon bij één of twee pagina’s. Lukt het niet en heb je er geen tijd voor? Bel me dan even op 06-28650858. Dan maak ik graag een offerte op maat voor je om alles aan te pakken.
Praktische workshop webpagina’s optimaliseren
Wil je het wel proberen, maar het liever samen doen met anderen in een gezellige trainingsomgeving? Dat kan. Binnenkort geef ik deze training. Stuur me gerust een e-mail. Dan hou ik je op de hoogte van de trainingsagenda.
Bron: www.marketingenergy.nl