Social media gebruiken in je communicatie kan helpen bij het vergroten van het aantal bezoekers op je website. Misschien dat ik daarom getriggerd werd door een Engelstalig blog over 5 belangrijke plekken om je social media buttons neer te zetten. Na het lezen moest ik mijn eigen website direct aanpassen. Jij ook? 

Volgers gezocht: klik ook op mijn social media buttons

Er zijn collega’s die voor social media een goede strategie kunnen opzetten. Persoonlijk ben ik meer van de praktische uitvoering op dat gebied. Zelf ben ik namelijk vrij laat met Twitteren begonnen, maar was ik vrij vroeg met het aanmaken van een Google+ profiel. Dat dan weer wel. Van LinkedIn ben ik al jaren fan, dus dat was geen probleem. En mijn Pinterest activiteiten zijn ook nog vrij pril, maar vind ik toch wel interessant, ondanks het extra werk. Zie mijn laatste blog. Kortom, ik maak er zeker gebruik van en wil het dan ook steeds meer mensen laten weten. Ik zoek dus volgers.

Mijn eigen social media buttons

De titel van de Engelstalige blog die ik onlangs tegenkwam, was “If your social media buttons aren’t in these five places, then you’re missing out!” Oeps. Die vraag raakte me omdat ik in eerste instantie alleen maar mijn twitter naam onderaan mijn e-mails had staan en op de website alle buttons keurig in de ‘doormat’ onderaan mijn site. Werk aan de winkel dus. Inmiddels geloof ik dat ik aan (bijna) alle punten van de checklist heb voldaan en daarom durf ik ze nu ook wel te delen. Staan bij jou de social media buttons op de goede 5 plekken?

Checklist: 5 punten waar je social media buttons moeten staan

  1. Prominent op je website
    Zet de buttons op een prominente plaats op je website als je meer social media contacten wilt genereren. Dus (ook) bovenaan de website, in de rechterkolom of andere prominente plek. En zorg ervoor dat ze goed leesbaar zijn, zodat bezoekers begrijpen wat de buttons betekenen.
  2. Onderaan alle blogs
    Schrijf je weleens een blog, zet dan onder elke blog je social media buttons. En vergeet trouwens ook niet de URL van je eigen blog onderaan als bron te vermelden. Mocht je blog zonder je weten ergens geplaatst worden dan is duidelijk dat het jouw blog is. De buttons zorgen ervoor dat mensen je vanuit je blog kunnen gaan volgen.
  3. In je e-mail handtekening
    Iedereen die je e-mail leest, kan zien dat je op verschillende social media te volgen bent. Je kunt ervoor kiezen om de plaatjes met achterliggende links van je website over te nemen, maar je kunt ook zoals ik tekst linkjes plaatsen. Dat vind ik rustiger en voorkomt dat je button plaatjes als bijlage mee worden gestuurd.
  4. Op alle productpagina’s
    Als je een webwinkel hebt of andere winkel, zorg dan dat je op de productpagina’s en uitcheck pagina’s de social media buttons hebt staan. Tevreden klanten willen je misschien graag volgen en die kans krijgen ze dan heel gemakkelijk.
  5. Onderaan je biografie of over mij onderdelen
    Als je gebruik maakt van ‘over mij’ of biografie onderdelen, zorg dan dat je onderaan de omschrijving van jezelf ook de social media buttons zet. Deze secties worden vaak gebruikt door gast blogs, blogs met meerdere bijdragers, werknemersoverzichten van bedrijven, nieuwsbrieven, etc. Door de social media buttons te plaatsen, kunnen lezers met je in contact komen.

Succes

Ik ben zelf heel benieuwd hoeveel extra volgers mijn inspanningen van vandaag en de komende dagen op gaat leveren. Ik wens jou ook veel succes met het toevoegen van de buttons en wens je van harte meer volgers! Ga je mij volgen? Leuk!

Bron: Monique van Dam | social-media-buttons-op-de-juiste-5-plekken/