Je weet als ondernemer heus wel dat SEO goed voor jou en je bedrijf is. Voor jouw online zichtbaarheid… Net als worteltjes voor je ogen. Beter zien en beter gezien worden. Maar dat betekent nog niet dat je ook worteltjes lust. Of dat ik je midden in de nacht kan wakker maken voor worteltaart. Dat je staat te springen om SEO advies tot je te nemen en er flink op te kauwen. Nee, daar moet meer voor gebeuren, zoveel is mij wel duidelijk geworden de afgelopen jaren. Dus houd ik het nu maar even bij een klein hapje. Op een mooi presenteerblaadje. Nouvelle SEO.
Eerst probeerde ik nog de hele SEO ‘winterwortel’ voor te schotelen. Het complete verhaal, van techniek tot inhoud. Ongewassen en ongezouten. Tegenwoordig ben ik van mening dat je maar beter het leeuwendeel van je SEO wortel over kunt laten aan je websitebouwer. En weet die niet precies wat er moet gebeuren, dan heb ik 10 slimme SEO vragen voor je die je hem of haar kunt stellen.
Eén hapje maar… SEO is goed voor je!
Om het behapbaar te maken, vind ik het prettiger om me te beperken tot ‘on-page SEO’. Een klein hapje over hoe de inhoud van je pagina of blog SEO-verantwoord te maken. Gewoon lekker je tekst schrijven op jouw eigen manier en dan op smaak brengen met jouw zoekwoorden. Op zo’n manier dat Google het slikt en de ingrediënten op waarde schat. En deze vervolgens aan te bevelen bij liefhebbers.
Bereidingswijze van een goede SEO blog
In de praktijk ben ik trouwens niet zo’n goede kok, maar dat terzijde.
De workshop ‘SEO Bloggen met Plezier’ die ik met Petra Steffens geef, is bijna een soort kookworkshop. Als deelnemer laat je ons vooraf weten wat je ongeveer wilt gaan maken, op basis van een paar zoekwoordcombinaties. Wij zoeken de ingrediënten bij elkaar en verfijnen de combinaties met behulp van een zoekwoordenanalyse. Daar ga je mee aan de slag.
Met de schrijfoefeningen van Petra komen we goed in de stemming om aan onze blogs te beginnen. En dan is het stil… Met volle aandacht is iedereen bezig met zijn verhaal. Nog een beetje meer van ingrediënt (zoekwoord) A, voor een extra touch nog een synoniem erbij en roeren maar. Niet te lang laten koken. Goed is goed.
The proof of the pudding
En dan komt het moment waar je het voor doet. Je laat de andere deelnemers proeven van jouw recept. Een eerste feedback over hoe het over komt bij je doelgroep. Hoe is de smaakbeleving? Kan het nog lekkerder? En hoe dan? Vervolgens pakken we er een SEO tool bij om te kijken of er inderdaad genoeg (maar ook weer niet te veel) relevante ingrediënten in zitten om voor Master Chef jurylid mevrouw Google smakelijk te zijn. Hoeveel punten scoor je? Iedereen tevreden? Serveren maar!
Wil je ook ‘chocola’ maken van SEO op een luchtige manier? Of worteltjestaart? Kom naar onze workshop SEO Bloggen met Plezier op 29 juni in Arnhem. Er is nog plek!