Je hebt een mooie website besteld en gekregen, maar de vindbaarheid van je site valt tegen? Misschien is op de achtergrond nog niet alles optimaal ingesteld. Niet elke websitebouwer is helaas helemaal op de hoogte van SEO. Of van wat er allemaal ingesteld moet worden om de vindbaarheid te verbeteren. En hoe jij zicht krijgt op resultaten. De plug-in van Yoast SEO installeren, is één ding, maar nog niet zaligmakend. Hier vind je 10 slimme SEO vragen die je aan je websitebouwer moet stellen.

  • Yoast SEO installeren

    Met Yoast SEO vertel je Google per pagina wat er te vinden is op je pagina. Je kunt in 300 karakters (ongeveer 4 regels) waarom jouw pagina interessant is om op te klikken. En je kunt jezelf controleren hoe optimaal je je pagina hebt ingericht voor het zoekwoord op jouw pagina.

  • Goede headers (koppen)

    Voor Google is het belangrijk om te kunnen zien wat tussenkoppen zijn en welke zoekwoorden je daarin gebruikt. Dat helpt voor de vindbaarheid. Het is een bevestiging dat je pagina vooral over jouw zoekwoord gaat. Gewoon vet maken is geen goed idee meer. Overal waar je in de tekst normaal een kopje vet zou maken, moet je kiezen voor Koptekst 2 (uit het rijtje onder Alinea). Vind je de Koptekst 2 er te groot uitzien, vraag je bouwer dan om het aan te passen. Ga niet ’terug’ naar vet! Standaard heeft verder iedere pagina de pagina titel ingesteld staan als Heading1 of Koptekst1. Dat is ook prima. Zorg er wel voor dat je bouwer ook zorgt voor een Heading 1 op de homepage. Heel vaak is dat niet het geval.

  • Opsommingen

    Het lijkt iets dat gewoon altijd standaard geregeld moet zijn, maar het komt echt weleens voor dat de opsommingen met bullets of nummertjes niet goed worden weergegeven op een website. Check het voordat de website live gaat, of de opsomming naar je zin is. Met of zonder inspringing, kleur van de bullets, etc.

  • Google Analytics (met filter)

    Je hebt waarschijnlijk al een Google account met gmail. Vraag je website bouwer of hij of zijn voor jou gekoppeld daaraan Google Analytics wil instellen. Zodat jij kunt zien hoe het gaat met de bezoekersaantallen van jouw website. Dat kan heel gemakkelijk met de Plug-in Monsterinsights. Daarbij is het belangrijk dat jouw eigen bezoek aan jouw website niet meetelt. Want de uren die jij bezig bent met de site, moeten natuurlijk niet meetellen. Vraag om het instellen van een filter (onder beheer) die het IP adres van jouw werkplek en/of thuis uitsluit. En misschien kun je zelfs vragen om een rapport in je mailbox, standaard vanuit Google Analytics.

  • Call-to-action buttons

    Aan het eind van iedere pagina of blog, wil je dat de lezer een actie onderneemt. Bijvoorbeeld verder lezen of contact met jou opnemen via je mobiel, bestellen of iets downloaden. Hoe opvallender je een keuze geeft of laat zien wat de bedoeling is, hoe beter. Vraag je website bouwer om een standaard button voor je in te stellen. En check hoe je die makkelijk zelf aan een pagina toe kunt voegen.

  • Page speed

    Google wil dat iedereen snel antwoord krijgt. Daarom speelt de pagina snelheid een rol. Hoe sneller jouw pagina goed laadt op desktop en vooral mobiel, hoe beter. Google heeft een analyse tool waarmee je website bouwer kan checken hoe het staat met de page speed en hoe die verbeterd kan worden, indien nodig. Vraag om de scores (van 0 tot 100)!

  • Sitemap.xml voor zoekmachines

    Google en andere zoekmachines willen snel kunnen zien wat er te halen valt op jouw site. Daarom moet je een soort inhoudsopgave aanbieden. Dat heet een sitemap.xml en wordt in principe standaard door Yoast SEO plug-in aangemaakt. Daar hoef  je over het algemeen niets voor te doen. Maar vraag voor de zekerheid wel even of het geregeld is. En ook of ze je willen helpen om de sitemap in te dienen via jouw Google Webmaster Tools.

  • Taal (language)

    Google vindt het prettig om direct te kunen zien welke taal jouw website voornamelijk is. De website bouwer moet dat instellen.

  • Favicon

    Een favicon is een heel klein icoontje dat bovenin je scherm op het tabblad staat als je je site bezoekt. Als je meerdere websites tegelijk bekijkt, dan kun je met het icoontje snel die van jou terug vinden. En jouw klanten dus ook. Een favicon is maar 16×16 pixels groot en bevat meestal je logo of en stukje daarvan. In ieder geval iets herkenbaars. Stel je niets in, dan staat er een getekend icoontje van een bladzijde met een omgevouwen hoekje. Val op met jouw favicon!

  • Robots.txt

    Via een speciaal bestandje kan je website bouwer aan zoekmachines laten weten welke directories achter je site ze niet hoeven te indexeren. Vaak zijn dat directories waarin gebruikers staan, zoals /author/ of /user/.

Vragen?

Heb je vragen of heeft je website bouwer vragen over SEO? Dan kan ik helpen met een 1 op 1 SEO training voor websitebouwers. Neem gerust contact met me op via:

Bekijk mijn workshop SEO voor tekstschrijvers

Photo by Charles Deluvio on Unsplash